Γράφει η Σοφία Αθανασοπούλου

Είναι χρήσιμο να παρακολουθήσω μαθήματα δημιουργικής γραφής; Πολλοί φιλόδοξοι συγγραφείς και λάτρεις της λογοτεχνίας αποφασίζουν κάποια στιγμή να παρακολουθήσουν κάποιο σεμινάριο δημιουργικής γραφής, θεωρώντας ότι αυτό θα τους βοηθήσει να βελτιώσουν τον τρόπο γραφής τους, να μπουν στο μυαλό ενός συγγραφέα, να γνωρίσουν νέα είδη και τεχνικές γραφής ή να συζητήσουν με άλλα άτομα που έχουν την ίδια αγάπη για το βιβλίο. Ποιες από αυτές τις επιθυμίες υλοποιούνται τελικά και σε ποιο βαθμό;

μαθήματα δημιουργικής γραφήςΤα μαθήματα δημιουργικής γραφής εκπονούνται συνήθως από κάποιο φιλό-λογο και συγγραφέα, ή κάποιον ο οποίος έχει σπουδάσει κάτι σχετικό με τη λογο-τεχνία. Περιλαμβάνουν την ανάγνωση κάποιου κειμένου ενός καταξιωμένου συγ-γραφέα, την ανάλυση κάποιων στοιχείων του και την περαιτέρω επεξήγησή τους και στη συνέχεια ζητείται από τους μαθητευό-μενους να γράψουν κάποιο κείμενο με συγκεκριμένη θεματολογία, στο οποίο θα εμφανίζεται η τεχνική που μελετήθηκε προηγουμένως.

Τα θετικά στοιχεία τα οποία προκύπτουν μέσα από ένα τέτοιου είδους σεμινάριο είναι τα παρακάτω:

  • Οι μαθητές γνωρίζουν συγγραφείς από διάφορες κουλτούρες, χρονικές περιόδους ή συγγραφικά είδη (αφού κάθε φορά μελετάται ένας συγκεκριμένος συγγραφέας), για τους οποίους μέχρι τότε δεν ήταν ενήμεροι.
  • Μαθαίνουν για τεχνικές συγγραφής τις οποίες δεν είχαν αναγνωρίσει στο παρελθόν ως αναγνώστες.
  • Μαθαίνουν να γράφουν δικά τους κείμενα σε πολύ σύντομα χρονικά διαστήματα (περίπου 10 λεπτών), μέσω των ασκήσεων οι οποίες γίνονται κατά τη διάρκεια του μαθήματος και οι οποίες απαιτούν χρονική πίεση προκειμένου να προκύψει ένα ικανοποιητικό αποτέλεσμα.
  • Συνηθίζουν στο «σπάσιμο» της γλώσσας μέσα από τα κείμενά τους, αφού χρειάζεται να ξεχάσουν τον τρόπο ομιλίας τους και να υιοθετήσουν τον τρόπο ομιλίας των ηρώων τους όσο γράφουν.
  • Ακούνε τα κείμενα των υπολοίπων, αφού γίνεται ανάγνωση μπροστά σε όλους και παίρνουν ιδέες για το τι πρέπει να προσέχουν όταν γράφουν αλλά και για τη θεματολογία των μελλοντικών τους κειμένων.

μαθήματα δημιουργικής γραφής

Παρά τις θετικές πλευρές αυτής της δραστηριότητας, υπάρχουν και οι αρνητικές και η σύγκρισή τους είναι αυτή η οποία θα οδηγήσει τον υποψήφιο μαθητευόμενο στην τελική απόφαση.

  • Η επιλογή των συγγραφέων που θα μελετηθούν βασίζεται στον εισηγητή των μαθημάτων και δεν ικανοποιεί πάντα τα ενδιαφέροντα των μαθητών.
  • Πολλές φορές δεν γίνεται εμβάθυνση στις τεχνικές γραφής, αλλά απλώς περιγράφονται σύντομα ή επιφανειακά. Επίσης, όπως και με τους συγγραφείς, έτσι και με τις τεχνικές, επιλέγονται πολύ συγκεκριμένες από μία μεγάλη «λίστα» επιλογών, αφήνοντας πολλές από αυτές έξω από τα μαθήματα.
  • Η θεματολογία των κειμένων τα οποία ζητούνται από τους μαθητευόμενους είναι πολλές φορές απλοϊκή και συνηθισμένη και δεν ενδιαφέρει τους επίδοξους συγγραφείς στη μετέπειτα πορεία τους.
  • Πολλές φορές γίνονται διορθώσεις στον τρόπο έκφρασης των μαθητών, με βάση συγκεκριμένα στοιχεία τα οποία είναι χρήσιμο να αποφύγουν ή να μιμηθούν, χωρίς πάντα αυτό να ταιριάζει στο συγγραφικό τους ύφος, αλλά στο ύφος του εισηγητή.

μαθήματα δημιουργικής γραφήςΌπως από κάθε εμπειρία, έτσι και από τη συγκεκριμένη, τα άτομα έχουν τη δυνατότητα να προσκομίσουν κάποιες γνώσεις ή να βελτιωθούν σε ορισμένα σημεία. Είναι σημαντικό να τονιστεί επίσης ότι η ποιότητα των μαθημάτων εξαρτάται από πολλούς παράγοντες, όπως είναι η διάρκειά τους (σε μήνες), ο τρόπος με τον οποίο δουλεύει ο εισηγητής και τα είδη κειμένων που επιλέγει να εξετάσει (π.χ. πεζό, θεατρικό, ποίημα, δοκίμιο). Τέλος, οφείλουμε να θυμόμαστε ότι οι περισσότεροι μεγάλοι λογοτέχνες δεν έκαναν μαθήματα προκειμένου να γράψουν ένα έργο που αργότερα θα αποκτούσε διαχρονική αξία.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here