Προσωπική άποψη: Ζωή Τσούρα

Ο Μορφόκοσμος – Το άγγιγμα της Μούσας είναι ένα πρωτότυπο μυθιστόρημα φαντασίας, το πρώτο τριλογίας, το οποίο γνέθει την ιστορία του γύρω από ένα ενδιαφέρον ερώτημα: τι συμβαίνει στους χαρακτήρες των βιβλίων μας κατά τα χρονικά διαστήματα που εμείς οι συγγραφείς δεν γράφουμε για αυτούς;

Η συγγραφέας, λοιπόν, απαντάει σε αυτό το ερώτημα με τον Μορφόκοσμο: έναν παράλληλο κόσμο στον οποίο ζουν όλοι οι χαρακτήρες – οι Μορφές – της παγκόσμιας λογοτεχνίας. Μία καταπληκτική σύλληψη, ένας κόσμος χορταστικά λεπτομερής και σχολαστικά λεπτοδουλεμένος. Γνωστοί κι αγαπημένοι χαρακτήρες παίρνουν νέα ζωή στις σελίδες: ο Κάπτεν Χουκ, ο Κόμης Δράκουλας, ο Ντόριαν Γκρέυ, ο κάπτεν Νέμο… Τόσοι και τόσοι άλλοι συναντιούνται, αλληλεπιδρούν, συμμετέχουν σε καινούριες ιστορίες.

Θεωρώ ότι αξίζει να το διαβάσετε αν μη τι άλλο για αυτόν τον μοναδικό κόσμο και το στήσιμό του.

Όταν τα Σύμβολα των Μουσών εξαφανίζονται, ο Μορφόκοσμος αποκόπτεται από τους Δημιουργούς και απειλείται με καταστροφή. Μία Μορφή από αστυνομική σειρά μυθιστορημάτων καλείται να εξιχνιάσει την υπόθεση. Η Όλυ έχει φτιαχτεί από τον Δημιουργό της να εκφράζει ένα σύνολο κλισέ γυναίκας-πρωταγωνίστριας: κουκλάρα, φιλάρεσκη, ματαιόδοξη, με μανία με την γκαρνταρόμπα της, φοβερή στη δουλειά της, και εννοείται πως πολεμάει το έγκλημα πάνω σε δωδεκάποντα τακούνια. Δεν έχω ιδιαίτερη ανοχή απέναντι σε εγωκεντρικές και ρηχές ηρωίδες, εξού και δεν μου ενέπνευσε και πολλή συμπάθεια. Ωστόσο, στον αντίποδα βρίσκεται ο δεύτερος πρωταγωνιστής, ο φοβερά ενδιαφέρων Δάιος. Έλληνας πειρατής, Μανιάτης για την ακρίβεια, από την Οθωμανική περίοδο, είναι καινούριος στον Μορφόκοσμο αλλά χαράζει ήδη μία ξεχωριστή πορεία. Υπεύθυνος αρχηγός των ανθρώπων του, πιστός στα καθήκοντα και τα ιδανικά του, κλειδωμένος σε ένα σπαρακτικό παιχνίδι εκδίκησης με έναν μοχθηρό Τούρκο, τον Χαϊρεντίν Ρέις, ο Δάιος δεν υποτάσσεται σε νόμους και κανόνες.

Οι Δημιουργοί έπαιζαν με τις Μορφές, τις κινούσαν σαν πιόνια, καθόριζαν τα όριά τους, τους φόβους, τις ελπίδες τους… ακόμα και το ποιον θα αγαπούσαν ήταν προκαθορισμένο από τη μεγαλοφυΐα ή την τρέλα του κάθε Δημιουργού. Ο δικός του όμως είχε κάνει ένα λάθος. Τον είχε προικίσει με ένα παθιασμένο μίσος απέναντι σε κάθε μορφή άδικης και παράλογης εξουσίας. Τον είχε κάνει ανυπότακτο. Ένιωσε το μένος που μέσα στην Ιστορία είχε μάθει να νιώθει για τον Χαϊρεντίν Ρέις να θεριεύει μέσα του. Μόνο που τώρα ήξερε πως ο Χαϊρεντίν δεν ήταν παρά μια άβουλη μαριονέτα. Τώρα ο αποδέκτης της οργής του ήταν ο Δημιουργός του. Ο άγνωστος, αόρατος, απροσπέλαστος Δημιουργός του.

Για τον έρωτα που γεννιέται μεταξύ αυτών των δύο θα ήταν άδικο να μιλήσω, μιας και τα insta-love δεν είναι καθόλου του γούστου μου. Για εσάς που είναι όμως, οι ατακαδόρικοι διάλογοι και τα πολυάριθμα εμπόδια σ’αυτήν την γνωριμία θα σας κρατήσουν ζωντανό το ενδιαφέρον μέχρι το τέλος. Εμένα με αιχμαλώτισε περισσότερο το μυστήριο του ποιος και γιατί έθεσε σε κίνηση τα γεγονότα και τη συνωμοσία της κύριας πλοκής. Οι απαντήσεις εξασφάλισαν ότι θα διαβάσω και το επόμενο βιβλίο. Η σχέση Δημιουργού-δημιουργήματος μπαίνει στο μικροσκόπιο, με τις φιλοσοφικές προεκτάσεις και τους παραλληλισμούς με τον άνθρωπο και τον δικό του Δημιουργό, να είναι αναπόφευκτες.

Μοίρα ή ελεύθερη βούληση;

Κανένα ηθικό ζήτημα δεν είναι απλό στον Μορφόκοσμο. Εσείς ποιο στρατόπεδο θα διαλέξετε σε αυτήν τη διαμάχη;

Τι κι αν είχαν περάσει πάνω από 3000 γήινα έτη από τότε; Έτσι κι αλλιώς η ζωή του στον Μορφόκοσμο δεν τον άφησε ποτέ να ξεχάσει. Ήταν πάντα στιγματισμένος όχι μόνο ως κακός, αλλά και ως ανίκανος. Η ταπείνωση που του είχε επιφυλάξει ο Δημιουργός του μέσα στην Ιστορία του τον καταδίωκε για χιλιετίες. Τώρα όμως όλα θα άλλαζαν. Είχε έρθει η ώρα της εκδίκησης.

Περίληψη: Αν οι άνθρωποι είναι δημιουργήματα της θεϊκής φαντασίας, οι λογοτεχνικοί χαρακτήρες είναι δημιουργήματα της ανθρώπινης. Ως δημιουργήματα… υπάρχουν. Έχουν υπόσταση, προσδοκίες, πόθους, όνειρα και προσωπική διαδρομή. Είναι δέσμιοι της μοίρας που τους έγραψε ο Δημιουργός τους, τόσο όσο και οι άνθρωποι. Διεκδικούν και αυτοί το δικαίωμα της ελεύθερης βούλησης, όπως και οι άνθρωποι. Αναρωτιούνται για την ταυτότητα του άγνωστου Δημιουργού τους, όπως και οι άνθρωποι. Αγωνίζονται κόντρα στους «γενετικά» προσδιορισμένους περιορισμούς τους και άλλοτε τους υπερβαίνουν και εξελίσσονται, άλλοτε μένουν για πάντα υποταγμένοι σε αυτούς… Όπως και οι άνθρωποι…

Μορφόκοσμος. Μια «άλλη» διάσταση, ακούσιο παράγωγο της φαντασίας των γήινων δημιουργών. Ένας τόπος όπου όλοι οι χαρακτήρες της παγκόσμιας λογοτεχνίας απολαμβάνουν μια αιωνιότητα αφθαρσίας κάτω από την προστασία των εννέα Μουσών. Η ειδυλλιακή τους πραγματικότητα ανατρέπεται από μια συνωμοσία που προσβλέπει στην απόλυτη εξουσία. Τα Σύμβολα των Εννέα Μουσών, οι αιώνιες Μήτρες των Ιδεών, εξαφανίζονται μυστηριωδώς και η σύνδεση του Μορφόκοσμου με τη γήινη δημιουργική σκέψη διακόπτεται βίαια, με καταστροφικές συνέπειες. Ολυμπία ή «Όλυ». Βασική ηρωίδα ευπώλητης σειράς αστυνομικών μυθιστορημάτων. Η τρέχουσα Ιστορία της βρίσκεται στην καρδιά της συνωμοσίας και έτσι εκείνη καλείται να αποτρέψει τον αφανισμό του Μορφόκοσμου.

Δάιος. Πειρατής του 17ου αιώνα, κεντρικός χαρακτήρας ιστορικού μυθιστορήματος. Οι δαίμονες της Ιστορίας του τον καταδιώκουν στον Μορφόκοσμο στερώντας του τα πάντα. Οι δύο ήρωες πρέπει να υπερβούν την προσωπική τους μοίρα και τη φαντασία των Δημιουργών τους, ώστε να καθορίσουν οι ίδιοι το κοινό τους πεπρωμένο. Οι δρόμοι τους διασταυρώνονται και η μεταξύ τους θυελλώδης σχέση θα γίνει ο καταλύτης για τη διάσωση του κόσμου τους.

Στο πρώτο βιβλίο της τριλογίας του Μορφόκοσμου, το μυστήριο ξεδιαλύνεται για να ξεκινήσει μια περιπετειώδης αναζήτηση των χαμένων Συμβόλων, στους τόπους της πιο απρόσιτης διαδρομής του Μορφόκοσμου. Στην Ιερά Οδό. Τη διαδρομή του ομηρικού Οδυσσέα προς την Ιθάκη.

Στοιχεία βιβλίου:

Τίτλος: Μορφόκοσμος – Το άγγιγμα της Μούσας (Βιβλίο 1ο)

Συγγραφέας: Έλενα Γκίκα

Εκδόσεις: Πηγή

Έτος έκδοσης: 2018

Σελίδες: 686

Εξώφυλλο: Μαλακό

Επεξεργασία εικόνας:

Απάντηση