Ρωτάει η Αναστασία Νεραϊδόνη

Ο «Θίασος Τεχνών» παρουσιάζει την κωμωδία του Ουίλιαμ Σαίξπηρ

«Οι Εύθυμες Κυράδες του Ουίνδσορ»

Οι Εύθυμες Κυράδες του ΟυίνδσορΟ ξεπεσμένος ιππότης σερ Τζων Φάλσταφ, σκαρφίζεται έναν τρόπο για να αποκτήσει μια περιουσία από λίρες. Θέλοντας να εκμεταλλευτεί την παλιά του αίγλη και τη γοητεία του, γράφει το ίδιο ερωτικό γράμμα στις δυο πιο πλούσιες Κυράδες της πόλης. Το σχέδιο που θα του εξασφάλιζε την άνεση για τις ασωτίες του, γυρνά πλέον εναντίον του και τον παγιδεύει σε κωμικοτραγικές καταστάσεις.

Το έργο δημιουργήθηκε κατόπιν απαίτησης της βασίλισσας Ελισάβετ Α’ που επιθυμούσε διακαώς, να δει τον εκκεντρικό ήρωα Φάλσταφ ερωτευμένο. Ο Σαίξπηρ έπλασε τον εκκεντρικό και δειλό χαρακτήρα, να εμφανίζεται ως μέθυσος και ταραχοποιός, σχολιάζοντας με άνεση τα κοινωνικοπολιτικά δρώμενα. Από αυτόν τον ερωτευμένο, φανφαρολόγο, φωνακλά, αποτυχημένο διαφθορέα που με την πάροδο του χρόνου έγινε το πρότυπο της καλοπέρασης, της ηδονής, του φαγητού και του ποτού, εμπνεύστηκαν συνθέτες όπως ο Αντόνιο Σαλιέρι και ο Τζουζέπε Βέρντι.

Με το έργο «Οι Εύθυμες Κυράδες του Ουίνδσορ», ο Θίασος Τεχνών που αποτελείται απο έναν πυρήνα, νέων ηθοποιών και καλλιτεχνών, παρούσιάζεται για πρώτη φορά στο θεατρικό κοινό, σε μια προσπάθεια να ενώσει όλες τις τέχνες μέσα από το θέατρο.

Συγγραφέας: Ουίλιαμ Σαίξπηρ
Διασκευή-σκηνοθεσία-επιμέλεια μουσικής: Χάρης Λεοντσίνι
Ενδυματολογία: Μάχη Παπαγιάννη
Σκηνογραφία: «Θίασος Τεχνών»
Φωτογραφία: Κώστας Λυκαβυττός
Επικοινωνία-δημόσιες σχέσεις: Στέλιος Σπινθουράκης, Πολυτίμη-Αλεξάνδρα Καλομοίρη
Οργάνωση Παραγωγής: Κατερίνα Γωνιανάκη-Καλογεροπούλου
Σχεδιασμός γραφικών στοιχείων: Πέτρος Καζάνας
Βοηθός σκηνοθέτη: Ελένη Κίτσιου-Κουνδουράκη
Έντυπο υλικό: Mega Print-Σπύρος Τρυφωνόπουλος

Παίζουν με αλφαβητική σειρά
Κατερίνα Γωνιανάκη-Καλογεροπούλου
Νίκος Δήμας
Πολυτίμη-Αλεξάνδρα Καλομοίρη
Χάρης Λεοντσίνι
Βλοτίνα Νουλέλλη

Στον Χώρο Τέχνης Ασωμάτων Αγίων Ασωμάτων 6 Θησείο

Παραστάσεις: Παρασκευή και Σάββατο στις 21:00 μέχρι και 26 Μαΐου

Διάρκεια Παράστασης: 90 λεπτά

Κρατήσεις στα τηλέφωνα: 2118009838-6947271703

21 Μαΐου, Παγκόσμια Ημέρα Πολιτισμού. Τι καλύτερο από μια θεατρική παράσταση;

Οι Εύθυμες Κυράδες του ΟυίνδσορΗ παράσταση αποτελεί μια πολιτιστική δράση των ΕΝ.ΕΛ.ΠΑ. (Ενώσεις Ελλήνων Πολιτισμού και Ανάπτυξης) και πραγματοποιείται υπό την αιγίδα της ΚΟΙΝ.Σ.ΕΠ. GREECE PLUS.

Με τον Χάρη Λεοντσίνι, γνωριστήκαμε σ’ ένα θεατρικό σεμινάριο όπου μοιραστήκαμε υπέροχες στιγμές. Φυσικά εγώ πήγα για να εμπνευστώ συγγραφικές ιδέες, ενώ ο Χάρης το έβαλε σκοπό να ασχοληθεί σοβαρά με τον χώρο του θεάτρου. Έκτοτε παρακολουθώ ανελλιπώς την πορεία του κι είμαι φανερά συγκινημένη που θα κάνουμε συνέντευξη για το πρώτο του σκηνοθετικό ντεμπούτο.

Συνέντευξη

Θα ξεκινήσω λοιπόν με την ερώτηση:

Κατάφερες να κάνεις το όνειρό σου πραγματικότητα σε μια τόσο δύσκολη εποχή ειδικά στον χώρο του θεάτρου και των τεχνών. Τι χρειάστηκε για να το κατορθώσεις;

Χ.Λ.: Καταρχήν θέλω να σε ευχαριστήσω για τη δυνατότητα που μου δίνεις μέσω αυτής της κουβέντας, να μιλήσω για τη θεατρική μου πορεία αλλά και ένα μεγάλο ευχαριστώ για την υποστήριξή σου σε κάθε θεατρικό μου βήμα όλα αυτά τα χρόνια, από τότε που γνωριστήκαμε σε εκείνο το σεμινάριο, το οποίο ήταν και ένα σημείο εκκίνησης όμορφων πράγματών για τον καθένα μας ξεχωριστά. 

Οι Εύθυμες Κυράδες του ΟυίνδσορΑς περάσουμε λοιπόν σε αυτό που με ρωτάς. Κάτι που για εμένα είναι πλέον η ζωή μου! Για να καταφέρω να κάνω το όνειρο μου πραγματικότητα χρειάστηκε πολλής κόπος, χρόνος και κυρίως θυσίες. Είχα πει κάποτε σε δύο πολύ καλές μου φίλες, που κάνουν καριέρα στον χώρο της μουσικής, ότι αυτό που θέλω να καταφέρω, είναι να φτιάξω την καθημερινότητα μου με βασικό άξονα το θέατρο και τις τέχνες γενικότερα. Μετά από τόσα χρόνια πλέον ξυπνώ, αναπνέω και ονειρεύομαι μέσα σε όλο αυτό. Δεν σου κρύβω ότι το κόστος είναι πολύ μεγάλο γιατί μιλάμε για μια νέα ζωή πια. Η σκληρή προσπάθεια, η αγάπη, το πάθος και οι αμέτρητες ώρες που επενδύω για να καταφέρω αυτό που θέλω, είναι τα στοιχεία που με συντροφεύουν σε κάθε στιγμή. Για τους φίλους και τους ανθρώπους που με αγαπούν είναι λίγο δύσκολο βέβαια, γιατί με βλέπουν λιγότερο, αλλά ο έρωτας με το θέατρο είναι πολύ μεγάλος και με κάνει να νιώθω πλέον ο εαυτός μου.

Πες μας λίγα λόγια για τον νεοσύστατο Θίασο Τεχνών. Ποιοι τον δημιουργήσατε και με ποια κριτήρια;

Χ.Λ.: Ο Θίασος Τεχνών δημιουργήθηκε μετά από ένα κοινό όραμα με την αγαπημένη ηθοποιό και χορογράφο Πολυτίμη-Αλεξάνδρα Καλομοίρη, για να μπορέσουμε σε αυτή τη δύσκολη περίοδο, να πάρουμε την τύχη στα δικά μας χέρια. Στην ουσία είναι μια συνέχεια της ομάδας «Ανάφλεξη», που εμείς οι δύο δημιουργήσαμε και που πριν από ενάμιση χρόνο περίπου, παρουσιάσαμε σε διάφορα Αθηναϊκά φεστιβάλ το project «ΣΩΜΑΤΑ». Ένα πειραματικό θεατρικό έργο που στην ουσία ήταν ένας συνδυασμός χορού, σωματικού θεάτρου και δικής μου ερωτικής ποίησης. Το είδος που πρώτοι εμείς ονομάσαμε «ΣωματοΠοίηση». Όλο αυτό ήταν βασικά η αρχή για να υλοποιήσουμε την ανάγκη μας για κάτι πιο συγκεκριμένο με τελικό στόχο για περισσότερα και πιο μεγάλα πράγματα. Έτσι λοιπόν μας ήρθε η ιδέα για έναν πυρήνα ανθρώπων του χώρου που θα αναλάμβανε παράλληλες δράσεις. Από τη δημιουργία μιας θεατρικής ομάδας επαγγελματιών ηθοποιών και συντελεστών (μουσικών, ενδυματολόγων, χορογράφων, σκηνοθετών, φωτογράφων κ.α) μέχρι την υλοποίηση παραστάσεων, μαθημάτων, παρουσιάσεων και θεατρικών-καλλιτεχνικών προτάσεων και τάσεων. Συνοδοιπόρος σε αυτό το όραμα μας με την Πολυτίμη, είναι η πολύ καλή συνάδερφος και συμφοιτήτρια μου από τη δραματική σχολή, Κατερίνα Γωνιανάκη-Καλογεροπούλου, που μόλις της εμπιστευτήκαμε την ολοκληρωμένη μας πρόταση για όλο αυτό, δέχτηκε αμέσως να γίνει το τρίτο βασικό και ιδρυτικό μέλος του Θιάσου Τεχνών. Έτσι λοιπόν ξεκινήσαμε και παρουσιαζόμαστε στο κοινό με την πρώτη μας παραγωγή-παράσταση, την κωμωδία «Οι Εύθυμες Κυράδες του Ουίνδσορ» σε δική μου διασκευή και σκηνοθεσία.

Οι «Εύθυμες κυράδες του Ουίνδσορ» είναι ένα απ’ τα λιγότερο γνωστά έργα του William Shakespeare. Πώς έγινε η επιλογή του συγκεκριμένου έργου και σε τι μέτρα διασκευάστηκε;

Οι Εύθυμες Κυράδες του ΟυίνδσορΧ.Λ.: Το συγκεκριμένο έργο είναι όντως από τα λιγότερο γνωστά του μεγάλου Άγγλου δραματουργού. Αυτός είναι και ο βασικότερος λόγος που το επιλέξαμε. Θέλαμε να ξεκινήσουμε με ένα σπάνιο, κλασσικό και όχι τόσο πολυπαιγμένο έργο στην Ελλάδα. Ένας άλλος βασικός λόγος που επιλέξαμε τις «Εύθυμες Κυράδες», είναι ότι στην πρώτη εμφάνιση του θιάσου μας, θέλαμε μια κωμωδία, για να μπορεί το κοινό να περάσει καλά και να γελάσει. Η διασκευή, η οποία μπορώ να πω ότι με απασχόλησε αρκετά σε σκέψη και σε χρόνο, έγινε με βάση την υπάρχουσα δυναμική του Θιάσου και με απόλυτο σεβασμό στον ποιητικό λόγο του Shakespeare. Υπάρχουν βέβαια και πολλά στοιχεία από το σήμερα για να μπορεί και ο θεατής να το νιώθει στα μέτρα του που λέμε και να το νιώσει πιο οικείο.

Έχοντας διαβάσει το έργο στο πρωτότυπο και θαυμάζοντας την θρυλική λεξιλογική ευρηματικότητα του Shakespeare, ανυπομονώ ν’ ανακαλύψω τις δικές σου σκηνοθετικές ευρηματικότητες. Κατά πόσο πιστεύεις ότι αυτό κάνει την διαφορά σε μια παράσταση;

Χ.Λ.: Η αλήθεια είναι ότι η σκηνοθετική ματιά ζωντανεύει ένα έργο. Αν και προτιμώ να υπηρετώ το θέατρο από τη θέση του ηθοποιού, μπορώ να πω ότι έχει εξαιρετικό ενδιαφέρον να στέκεσαι απέναντι σε όλο αυτό και από τη θέση του δημιουργού να δίνεις σχήμα σε ένα κείμενο που κοιμάται και σε περιμένει να το αναστήσεις.

Το σημαντικότερο βέβαια είναι να σέβεσαι το ίδιο το κείμενο και να το αφήνεις να σε καθοδηγήσει από μόνο του.

Πολλοί δυστυχώς πέφτουν στην παγίδα του να αφήνουν σε δεύτερη μοίρα το ίδιο το έργο και να προβάλουν προσωπικές φιλοδοξίες. Το πιο δίκαιο για εμένα είναι να μπορείς με μικρές πινελιές να σεβαστείς και να αναδείξεις το θεατρικό έργο.

Ποια είναι η πεποίθηση σου όσον αφορά στο νεωτερισμό κλασσικών έργων; Πρέπει να υπάρχει όριο μέχρι ποιο σημείο αλλάζουμε ένα κλασσικό έργο σεβόμενοι την αρχική του μορφή ή στην τέχνη κάνει κανείς ό, τι θέλει;

Χ.Λ.: Σε συνέχεια της προηγούμενης τοποθέτησής μου, θα τονίσω ότι σαφώς και πρέπει να δίνουμε μια νέα οπτική σε κάθε έργο και να το φρεσκάρουμε. Άλλωστε το θέατρο είναι ζωντανό και εξελίσσεται, όπως και η κοινωνία μας με τα χρόνια. Αλλιώς εκφράζονταν και επικοινωνούσαν οι άνθρωποι πριν εκατό χρόνια και αλλιώς στο σήμερα. Αυτό όμως δεν μας δίνει τη δυνατότητα να παραποιούμε ένα κλασσικό κείμενο και να το παρουσιάζουμε αγνώριστο μόνο και μόνο για να πούμε ότι κάνουμε τέχνη και ότι είμαστε πρωτοπόροι.

Κάθε κλασσικό θεατρικό έργο έχει τη δύναμη να τοποθετείται στο άχρονο και να επιβιώνει.

Αυτό το κάνει και κλασσικό άλλωστε. Υπάρχουν όμως και κάποιοι κανόνες. Όπως σε όλα τα παιχνίδια. Επαναλαμβάνω ότι πρέπει να αφήνουμε το κείμενο να μας καθοδηγεί και να συμπληρώνουμε τις δικές μας μικρές φανταστικές ιδέες στο μέτρο του δυνατού.

Έχεις την σκηνοθετική επιμέλεια αλλά συμμετέχεις και ως ηθοποιός στο έργο. Πες μας λίγα λόγια για τον ρόλο σου κι αν είναι πιο εύκολο ή δύσκολο να κάνεις και τα δύο;

Οι Εύθυμες Κυράδες του ΟυίνδσορΧ.Λ.: Θα ξεκινήσω από το δεύτερο σκέλος της ερώτησης σου και θα σου πω με μεγάλη σιγουριά ότι είναι απίστευτα δύσκολο να τα κάνεις και τα δύο. Βουτάς μέσα στην πολυπλοκότητα των υπόλοιπων χαρακτήρων και παράλληλα πρέπει να ασχοληθείς και με τη δική σου προσπάθεια, για τον δικό σου ρόλο. Για εμένα που έχω μάθει σαν ηθοποιός να περνάω όλη μου την καθημερινότητα με τον εκάστοτε ρόλο που καλούμαι να ερμηνεύσω, το να έχω και την ευθύνη της σκηνοθεσίας, είναι μια δοκιμασία  που ξεπερνά τα φυσιολογικά επίπεδα σε αντοχή. Αυτό είναι όμως και το τίμημα για ένα ακόμα βήμα προς την αρτιότητα αυτού που έχω επιλέξει να κάνω. Τελειομανής γαρ.

Όσο για τον ρόλο που έχω στο έργο, μπορώ να πω ότι αν και σκηνοθέτης του εαυτού μου ασχολήθηκα μαζί του, μετά από όλους τους υπόλοιπους ρόλους. Η διασκευή του έργου όμως μου έσωσε τη δυνατότητα να επεξεργάζομαι υποσυνείδητα τον χαρακτήρα. Να με συντροφεύει σε όλο το διάστημα της προετοιμασίας της παράστασης με αποτέλεσμα όταν άρχισα να εμβαθύνω να έχει αρχίσει ήδη να ωριμάζει μέσα μου. Πράγμα που με βοήθησε πολύ να τον κατανοήσω, γιατί ουσιαστικά μιλάμε για έναν χαρακτήρα που είναι πέρα από τα δικά μου δεδομένα. Μέθυσος, ταραχοποιός, πονηρός, σπάταλος και χωρίς αναστολές σε κάθε μορφή ηδονής. Τα υπόλοιπα τα κρατώ για εμένα και προκαλώ τους θεατές να έρθουν να τον ανακαλύψουν.

Tι δραματουργική επεξεργασία έχετε ακολουθήσει και υπήρξαν στιγμές που οι πρόβες ήταν τόσο εξαντλητικές ώστε έπρεπε να κάνετε κάτι άλλο για να εκτονώσετε την ένταση; Τι βοηθάει μια ομάδα δημιουργικών ανθρώπων να ισορροπήσει;

Χ.Λ.: Οι εντάσεις είναι χαρακτηριστικό των ανθρώπων που διακατέχονται από πάθος για αυτό που κάνουν. Για να φτάσουμε στο επιθυμητό αποτέλεσμα, δε σου κρύβω ότι οι πρόβες ήταν πολύωρες, κάποιες φορές και μεταμεσονύκτιες και σίγουρα απίστευτα εξαντλητικές. Ένα ποιητικό κείμενο, με τη συγκεκριμένη δομή του λόγου, απαιτεί πειθαρχεία και σεβασμό. Η εκτόνωση ερχόταν μέσω του αποτελέσματος. Κάθε φορά που φτάναμε στο στόχο μας, αυτό μας λύτρωνε.

Οι Εύθυμες Κυράδες του ΟυίνδσορΓια τη δραματουργική επεξεργασία μπορώ να πω ότι ήταν αποτέλεσμα μιας μεγάλης μελέτης γύρω από τη ζωή και τον τρόπο που έγραφε ο Shakespeare. Φρόντισα να κρατήσω την ονειρική διάθεση και τον μοναδικό μαγικό κόσμο του μεγάλου δραματουργού. Το έργο το έχουμε τοποθετήσει στην πολύχρωμη και φωτεινή εποχή της Belle Epoque, όπου έγινε μια μεγάλη έρευνα και για αυτό. Τα στοιχεία που φρόντισα να  δώσω εγώ, ήταν χαρακτηριστικά της εποχής του εξπρεσιονισμού με έντονη εξωστρέφεια και χιούμορ της εποχής του slapstick.

Οι παραστάσεις είναι μέχρι 26 Μάιου κι εύχομαι σε όλη την ομάδα μεγάλη επιτυχία και σε εμάς τους θεατές να λάβουμε την των τοιούτων παθημάτων κάθαρση. Ποια είναι τα σχέδια σου για μετά απ’ τον κύκλο αυτό; Έχεις κάτι στα σκαριά;

Χ.Λ.: Αυτό που μας απασχολεί είναι το να ολοκληρωθούν με επιτυχία οι υπόλοιπες παραστάσεις, να κάνουμε χαρούμενους όσους έρθουν να μας δουν και οι επαφές με κάποια σημεία στην Ελλάδα για να παρουσιάσουμε τη δουλειά μας και εκτός Αθηνών στο πλαίσιο καλοκαιρινών εκδηλώσεων. Όσο για την επόμενη θεατρική σκέψη υπάρχει μια ιδέα για ένα κοινωνικοπολιτικό έργο λατινοαμερικάνικής κουλτούρας.

Σ’ ευχαριστώ πολύ Χάρη μου για τον χρόνο που μου διέθεσες. Κλείνω με την ευχή ο Θίασος Τεχνών να φέρει κόσμο στις αίθουσες γιατί χρειαζόμαστε απεγνωσμένα την ψυχική αγωγή που προσφέρει το Θέατρο. Πες μας και την δική σου ευχή.

Χ.Λ.: Ευχαριστώ πολύ για την τιμή που μου έκανες και σε περιμένω από κοντά να μας απολαύσεις. Το Θέατρο είναι πηγή ζωής και μακάρι να μας βοηθά, όπως πάντα να ξεπερνάμε τις δύσκολες περιόδους με στόχο την κάθαρση!

 

Επεξεργασία εικόνας: Παναγιώτα Γκουτζουρέλα

 

Απάντηση

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.